Oproep Veilig Verkeer Nederland aan fietsbranche
AMERSFOORT – In 2017 zijn in het fietsverkeer 206 mensen omgekomen bij een verkeersongeluk. Een historisch gegeven, want voor het eerst vielen er meer slachtoffers op de fiets dan in de auto. Dat is in tien jaar niet zo hoog geweest. Veilig Verkeer Nederland (VVN) baseert zich op actuele CBS-cijfers.
Ten opzichte van 2016 is het aantal verkeersdoden van 629 gedaald naar 613 in 2017. Met name de oudere fietser is de dupe. VVN pleit voor meer aandacht voor het verbeteren van de fietsinfrastructuur in met name de grote steden en het bevorderen van een goed samenspel tussen de verschillende verkeersdeelnemers.
MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID | Als gevolg van de fietsevolutie, met name veroorzaakt door de opkomst van de elektrische fiets, groeien de snelheidsverschillen op het fietspad. 25% van de dodelijke fietsslachtoffers rijden op een e-bike en 75% daarvan zijn senioren. Meestal draait het dan om eenzijdige ongevallen. “Het is belangrijk dat verkeersdeelnemers zelf hun verantwoordelijkheid pakken en zich bewust zijn van hun fysieke beperkingen. Veilig Verkeer Nederland wil graag helpen bij het veilig mobiel blijven. De fietsbranche roepen wij op om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en de kopers van e-bikes zo praktisch mogelijke informatie te verstrekken,” aldus VVN op hun website.
SMARTPHONE GEBRUIK | VVN stelt dat focus op de oorzaken van die ongevallen noodzakelijk is en heeft eerder al aangegeven dat de stijging van het aantal verkeersdoden waarschijnlijk te maken heeft met het toenemend smartphone gebruik in het verkeer. “De sociale norm is weliswaar aan het veranderen maar we zijn er nog lang niet. De aantrekkingskracht van de smartphone is voor de gemiddelde verkeersdeelnemer onweerstaanbaar. We kunnen er gewoonweg niet vanaf blijven,” aldus VVN.
DOORTRAPPEN | In het programma Goedemorgen Nederland van WNL reageerde verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen vanochtend op deze cijfers. “De oudere fietser is een kwetsbare fietsen. Het is fijn dat de mobiel zijn, maar als er iets mis gaat en ze vallen, dan zijn de consequenties veel erger. Dit zouden we bijvoorbeeld kunnen verbeteren met het programma Doortrappen, dat wij onder gemeenten verspreiden, waarbij ouderen min of meer les krijgen hoe je veilig kunt fietsen. Bijvoorbeeld door een fiets te nemen waarbij je het zadel kunt laten zakken om op en af te stappen.”
Nieuws van https://nieuwsfiets.nu.